برای استفاده از کارتخوان چه نکات امنیتی را باید رعایت شود؟

اگرچه دستگاه کارتخوان، خرید و فروش را هم برای خریدار و هم فروشنده راحت کرده است اما افراد سودجو نیز از آن سواستفاده می کنند. پس خوب است هنگام استفاده از دستگاه کارتخوان نکات امنیتی رعایت شود. در اکثر فروشگاه ها معمولا فروشنده رمز کارت را وارد می کند که همین موضوع زمینه کلاهبرداری برای افراد سودجو را فراهم می کند.

 

از رمز محافظت کنید
باید رمزی را برای کارت خود انتخاب کنید که قابل حدس زدن نباشد. استفاده از شماره تلفن، تاریخ تولد و رمزهای راحت اشتباهی است که اکثر افراد انجام می دهند. کلاهبرداران نیز به سراغ چنین اعدادی می روند. رمز باید شامل ترکیبی از حروف، شناسه و اعداد باشد که ارتباطی به هم ندارند. حتما پس از دریافت کارت به دستگاه عابربانک مراجعه کنید و رمزعبور را تغییر دهید.

 

به هیج وجه رمز را کنار کارت یادداشت نکنید و از قرار دادن برگه رمز در کیف کارت اکیدا خودداری کنید. بهتر است رمز را هر سه یا چهار ماه تغییر دهید در هنگام خرید از فروشگاه بهتر است که رمز را خودتان وارد کنید و رمز را به فروشنده نگویید. رمز را با صدا بلند در فروشگاه اعلام نکنید تا اطرافیان متوجه رمز شما نشوند.

 

اطلاعات خود را به دیگران نسپارید
کارت خود را به دیگران نسپارید، رمزاول، رمزدوم و CVV2 را هرگز در اختیار دیگران نگذارید و در صورتی که مجبور شدید، رمز کارت را حتما تغییر دهید. هرگز رسیدی را که از دستگاه خودپرداز دریافت می کنید را در محل رها نکنید. اگر در عملیات بانکی به مشکل برخوردید، از افراد غریبه کمک نخواهید. از کارت خود عکس نگیرید و برای سایرین از طریق اینترنت ارسال نکنید. به هیچ عنوان به ایمیل و پیامک هایی که به عنوان بانک از شما می خواهند تا این اطلاعات را ارسال کنید، پاسخ ندهید.

 

در صورت لزوم، کارت خود را مسدود کنید
درصورتی که کارت بانکی خود را گم کرده اید یا دزدیده شده است حتما به بانک یا وب سایت اینترنتی مراجعه کنید و برای مسدود کردن آن اقدام نمایید.

 

از منو انگلیسی برای انتقال وجه استفاده نکنید
در صورتی که افراد ناشناس شما را ترغیب کردند که از منو انگلیسی استفاده کنید، به آن ها شک کنید. برای انتقال وجه باید از کارت ارزی استفاده کرد و از شما می خواهند که از منو انگلیسی استفاده کنید. منو انگلیسی برای استفاده مسافران خارجی تعبیه شده است و برای انتقال وجه نیازی نیست که از منو انگلیسی استفاده کنید.

 

دستگاه کارتخوان را به دیگران نسپارید
مامورین تعمیر دستگاه کارتخوان دارای کارت شناسایی از شرکت مربوطه هستند و شما نباید کارتخوان را به افراد ناشناس بسپارید.

 

چند نکته امنیتی دیگر

▪️از انجام پرداخت های اینترنتی در مکان های عمومی مانند کافی نت و یا کامپیوتر افراد ناشناس خودداری کنید.

▪️از خروج قطعی از اینترنت بانک مطمئن شوید و سپس سیستم را خاموش کنید.

▪️اگر تراکنش ناموفق بود، رسید را تا زمان کسر نشدن وجه از حساب نز خود نگه دارید.

▪️هنگام انجام تراکنش های آنلاین حتما از صفحه کلید مجازی برای ورود اطلاعات استفاده کنید.

▪️برای پرداخت های اینترنتی حتما به آدرس سایت که با https آغاز شود دقت کنید.

 

چند نکته امنیتی هنگام استفاده از خودپرداز
هنگام استفاده از خودپرداز برای انجام عملیات بانکی مانند دریافت وجه دقت نمایید که افراد فاصله مناسبی با شما داشته باشند. صفی ایجاد شده برای خودپرداز باید از فاصله یک تا دو متری پشت استفاده کننده، آغاز شود. اگر چنین نبود بدون هیچ گونه خجالتی از آن ها بخواهید تا عقب تر بایستند. در هنگام شب از مراجعه به خودپردازهایی که در مکان تاریک یا کم رفت و آمد قرار دارند بپرهیزید. در هنگام وارد کردن رمز در خودپرداز به گونه ای بایستید که دیگران نتوانند صفحه کلید و رمز را ببینند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: کپی‌برداری از محتوای شرکت توسعه کارت ویرا پیگرد قانونی دارد