درستگاه های کارتخوان چطور به وجود آمدند؟

دستگاه کارتخوان چیست؟

دستگاهی که امکان پرداخت هزینه کالا و خدمات را در هنگام خرید دارد، دستگاه پوز یا کارتخوان گفته می شود.

این دستگاه امکان انتقال وجه از حساب مشتری به حساب فروشنده را از طریق اتصال به شبکه بانکی فراهم می کند. مشتری در هنگام خرید می تواند به جای پرداخت نقدی، با داشتن کارت عابر بانک وجه موردنظر را بدون دردسر به حساب فروشنده انتقال دهد.

دستگاه کارتخوان چطور به وجود آمدند؟

بازرگانان و فروشندگان، با پرینترهای دستی (ZipZap) از قسمت برجسته شده روی کارت اعتباری از برگه های کاغذی با نسخه های کپی کربنی برای گرفتن اطلاعات استفاده می کردند. در مرحله بعد ورق های کاغذی برای پردازش به بانک انتقال داده می شد.

این روش علاوه بر دشوار و وقت گیر بودن، مشکلات دیگری نیز به همراه داشت. تصور کنید فروشنده هر بار برای دریافت هزینه فروش در صندوق را باز و بسته کند، در این شرایط چقدر احتمال اشتباه و سرقت از طرف فروشنده یا اشخاص دیگر وجود دارد؟

راه حل این مشکل چیست؟

وجود این مشکل، باعث شد تا دستگاه های کارتخوان امروزی به وجود بیاید.

سال 1979 نقطه عطفی برای فروش بود، زمانی که ویزا (Visa) اولین پایانه پرداخت را که یک پایانه ضبط داده الکترونیکی بزرگی بود، را معرفی کرد. درهمان سال نوارهای مغناطیسی برای اولین بار به کارت های اعتباری اضافه شد. با این روش اطلاعات کارت به صورت الکترونیکی ضبط می شد که باعث توسعه پایانه های پرداخت امروزی شد.

Verifone یکی از اولین شرکت های تولید دستگاه پوز اختصاصی بود. در سال 1981 این کار به عنوان یک شرکت الکترونیکی کوچک در منطقه هاوایی آغاز شد. این شرکت سری ترمینال های ZON  را در سال 1983 معرفی کرد که به استانداری برای دستگاه های کارتخوان مدرن تبدیل شد.

شرکت Hypercom توسط جورج والنر مجارستانی متولد سیدنی استرالیا در سال 1978 شروع به کار کرد و در سال 1982 تولید کارتخوان اختصاصی را راه اندازی کرد و بر کشورهای منطقه اقیانوسیه مسلط شد. این شرکت توافقاتی را با American Express امضا کرده است تا کارتخوان های خود را در ایالات متحده در اختیار آنها قرار دهد.

هایپرکام دفتر مرکزی خود را از استرالیا به آریزونا در ایالات متحده برای تحکیم معامله، منتقل کرد و در رقابت با وریفون در بازار خانگی روبررو شد.

لیپمن، شرکت مهندسی الکترونیکی در بیت المقدس در سال 1994 تأسیس شد. شرکت لیپمن، خط پایانه های پردازشی Nurit را تولید کرد. به دلیل جایگاه محکم وریفون در صنعت پرداخت با pos، لیپمن در هنگام تاسیس، هدفی را بری خود در نظر گرفت که تاکنون به آن فکر نشده است.

لیپمن حدود 10 درصد سهم کارتخوان ثابت را در حالی در اختیار داشت که بیش از 95 درصد سهم کارتخوان های بی سیم نیز در سال 1990 از آن او بود.

در ابتدا با کشیدن کارت از طریق pos، اطلاعاتی از نوار مغناطیسی در پشت کارت گرفته می شد. این شرایط در اواخر1990 با کارت های هوشمندی که تراشه ای در آن گذاشته شده بود جایگزین شد. برای امنیت بیشتر این روش انجام شد و دیگر نیازی به وارد کردن کارت در دستگاه کارتخوان نبود.

سیستم های پوز بدون تماس در سال های 1990 تا 2000 معرفی شد و پایانه های کارتخوان به روز شدند تا توانایی خواندن این کارت ها را با استفاده از فناوری ارتباط نزدیک فیلد (NFC) فراهم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: کپی‌برداری از محتوای شرکت توسعه کارت ویرا پیگرد قانونی دارد