گم شدن دستگاه کارتخوان

در صورتی که به مدت شصت روز تراکنشی با دستگاه کارتخوان انجام نشود، شرکت PSP گم شدن آن را محرز می داند. دفاتر فروش و نمایندگی ها پس از گذشت شصت روز باید پیگیری های لازم را انجام دهند.

 

چه نوع کارتخوان هایی بیشتر در معرض گم شدن هستند؟
کارتخوان های ثابت از طریق خط تلفن وصل می شوند اما کارتخوان های سیار را می توان در هر مکانی استفاده کرد. به همین دلیل احتمال گم شدن دستگاه کارتخوان سیار بیشتر از کارتخوان ثابت است.

 

علت های گم شدن دستگاه کارتخوان
کسب و کارهایی که از دستگاه سیار استفاده می کنند و مکان ثابت ندارند، به علت جا به جایی های زیاد، مشغله و زمان کم، احتمال این که دستگاه کارتخوان را گم کنند بیشتر است. از جمله علت های گم شدن دستگاه کارتخوان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• عدم بازرسی های دوره ای
• فقدان مدیریت درست برای کارتخوان های مفقودی
• تغییر صنف و حوزه کاری افراد
• عدم بازرسی دوره‌ای و متناوب دستگاه‌های کارت‌خوان به‌منظور رفع خرابی، ارتقای نرم‌افزاری و … که منجر به غیرقابل استفاده شدن دستگاه‌ها و درنهایت صفرشدن تراکنش آن‌ها می‌شود.
• جابه‌جایی، تغییر مکان، تغییر صنف، ورشکستگی و… از بزرگ‌ترین دلایل مفقود شدن دستگاه‌ها است.
• عدم وجود ساز کار مناسب در شرکت‌های پرداخت‌های برای مدیریت بحران در دستگاه‌های مفقودی.
• عدم سیاست‌گذاری مناسب در نهادهای ذیر ربط(به‌عنوان نمونه قرار دادن دستگاه کارت‌خوان بدون دریافت هزینه و یا بلوکه کردن مبلغ در حساب و …

 

آیا امکان دارد که دستگاه کارتخوان در اختیار پذیرنده باشد و گم شود؟
در صورتی که مشتری هنگام دریافت دستگاه کارتخوان هزینه پرداخت کند، هرگز دستگاه گم نمی شود. اما عکس این قضیه در حال رخ دادن است. در صورتی که دستگاه کارتخوان مفقود شود بانک هیچ ضرر و زیانی نمی کند و در نتیجه تلاشی هم برای پیگیری مفقود شدن انجام نمی دهد. شرکت پرداخت اصلی ترین گزینه برای ضرر این موارد است که به دو روش برای پیگیری اقدام می کنند، در صورت داشتن پیمانکار، هزینه از شرکت فوق کم می شود و اگر شعب داشته باشد، ضرر و زیان آن بر عهده شرکت پرداخت می باشد. بازاریابی و تحویل دستگاه بدون توجه به رکن های اساسی بازاریابی، بدون پرداخت هزینه ای از سمت پذیرنده به بالا رفتن آمار دستگاه های مفقودی منجر خواهد شد.

 

نکته ای که باید به آن توجه کرد، این است که در بیشتر موارد پذیرندگان دستگاه های کارتخوان بی سیم هزینه ای را به عنوان تضمین نزد بانک بلوکه می کنند و در هنگام عودت دستگاه می توانند مبلغ بلوکه شده را آزاد کنند که این کار باعث حس مسئولیت پذیری به دستگاه کارتخوان می شود اما عکس این ماجرا برای دستگاه کارتخوان ثابت وجود دارد که پذیرندگان بدون ضمانت و رایگان پایانه فروش خود را تحویل می گیرند و از آن استفاده می کنند. در نتیجه می توان گفت که در این شرایط و در صورت عدم رضایت پذیرنده از دستگاه کارتخوان وظیفه نگهداری و مراقبت از آن نسبت به دستگاه بی سیم در مراتب پایین تری قرار خواهد گرفت.

 

چند نکته مهم
خطرات و ریسک هایی برای استفاده از دستگاه کارتخوان وجود دارد اگر این خطرات نادیده گرفته شوند ضرر و زیانی به وجود می آورد. در ادامه به مواردی امنیتی که برای پیشگیری از سرقت اطلاعاتتان به آن باید توجه داشت می پردازیم:

• به هنگام خرید و کشیدن کارت در دستگاه کارتخوان به اطراف خود توجه داشته باشید و رمز عبور خود را وارد کنید
• سعی کنید رمز عبور را خودتان وارد کنید و رمز عبور را به فروشنده ندهید.
• مراحل تراکنش را به صورت کامل انجام دهید و به انجام فرآیند دقت کنید
• سعی کنید در هنگام انجام تراکنش اضطراب نداشته باشید.
• رسید خرید را نزد خود نگهدارید و رقم های آن را با خریدهایی که انجام داده اید مقایسه کنید تا مغایرتی با هم نداشته باشند.
• هرگز رمز کارت را روی کارت ننویسید یا در کیف همراه خود قرار ندهید و سعی کنید رمز را حفظ کنید
• در برخی موارد، افراد کارت بانکی را به همراه کیف و رمز آن به فروشنده می دهند که این امر بسیار نادرست می باشد و کلاهبرداران زیادی از بی دقتی این افراد سواستفاده می کنند و موجودی حساب را برداشت می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: کپی‌برداری از محتوای شرکت توسعه کارت ویرا پیگرد قانونی دارد