سرقت از طریق کارتخوان سیار

اگرچه دستگاه های کارتخوان به خرید کردن و نقل و انتقال پول سرعت بخشیده اند و فرآیند آن را ساده تر کرده اند اما از خطر سرقت به دور نیستند. سرقت های اسکیمری رو به افزایش است به طوری که پلیس فتا برای پیشگیری از این سرقت به شهروندان هشدار داده است. کارتخوان سیار دزدی را راحت کرده است و دزد راحت به خواسته خود می رسید.

 

اسکیمر چیست؟
فرد یا دستگاهی که با این روش ( کپی کردن غیرقانونی داده‌های نوار مغناطیسی کارت بانکی روی یک کارت دیگر)  اطلاعات حساب بانکی را سرقت می کند اسکیمر می گویند. بدین صورت که سارق دستگاه یا تراشه ای روی کارتخوان نصب می کند و زمان کشیدن کارت، دستگاه اطلاعات کارت بانکی را کپی می کند. سارق اطلاعات را روی یک کارت خام کپی می کند و کارتی مشابه کارت بانکی شما بدست می آورد. فقط کافی است که رمز کارت را داشته باشند تا با کارت جعلی موجودی حساب را بالا بکشند.

 

سرقت از کارتخوان های سیار
آمار سرقت اسکیمر در حال افزایش است و افراد زیادی موجودی حساب خود را از دست داده اند. از روش های جدید سرقت این است که خود را دست فروش یا میوه فروش معرفی می کندد. احتمالا  با افرادی که میوه یا کالا خود را با قیمت پایین تر می فروشند برخورد داشته اید، با فروش کالا زیر قیمت مردم را ترغیب به خرید می کنند. سارق دستگاهی در کارتخوان قرار می دهد و اطلاعات کارت بانکی را کپی می کند و هنگامی که مشتری رمز کارت را به سارق می دهد، سارق با کپی کردن اطلاعات در کارت جعلی و داشتن رمز می تواند از حساب برداشت کند.

 

 

با کارتخوان سیار باید چه کرد؟
هنگام انجام عملیات بانکی باید دقت کرد تا از کپی شدن کارت توسط فروشنده جلوگیری شود. رمزعبور توسط مشتری وارد شود. زیرا در صورت نصب دستگاه اسکیمر، امکان برداشت از حساب وجود ندارد. ساماندهی دارندگان دستگاه های کارتخوان تاثیر به سزایی در کاهش این جرم دارد.  در هنگام خرید از دستفروشان باید دقت کافی داشت. دستگاه های کارتخوان مجهز به اسکیمر معمولا چسب خورده هستند یا شکسته اند. در برخی موارد قطعه اضافه ای هم دارند. بنابراین با نگاه کردن به دستگاه می توان به وجود اسکیمر پی برد. اما بهترن راه برای در امان ماندن از سرقت این است که رمز خود را به فروشنده ها ندهید و رمزعبور را به صورت دوره ای تغییر دهید.

 

مجازات کلاهبرداری با کارتخوان
براساس ماده ۱۳ قانون جرائم رایانه ای هرشخصی که به صورت غیر مجاز از سیستم های رایانه ای یا مخابرات با انجام کارهایی نظیر وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سیستم، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری به دست آورد، علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست تا یکصد میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
کلاهبرداران این جرم ها بر خلاف کلاهبردارهایی که به روش سنتی عمل می کنند از فریب یا اغفال مردم استفاده نمی کنند بلکه از روش های فنی برای فریب سامانه های رایانه ای و مخابرات در جهت برداشت غیرمجاز از حساب استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: کپی‌برداری از محتوای شرکت توسعه کارت ویرا پیگرد قانونی دارد