چطور کارتخوان تقلبی را تشخیص دهیم؟

مسلما دستگاه های کارتخوان یکی از اختراعات بزرگ در چندین سال اخیر بوده است که به خاطر استفاده فراوان از این وسیله کارآمد شاید اهمیت آن را فراموش کرده ایم. وجود دستگاه های کارتخوان تحولی بزرگ در نظام بانکداری به وجود آورده است و فرآیند خرید و فروش را آسان و سریع کرده است. اما افراد سودجو در هر کسب و کاری همیشه حضور دارند و با روشهای نادرست خود به کلاهبرداری اقدام می کنند.

 

دستگاه کارتخوان تقلبی
متاسفانه افراد سودجو با ترفندهای پیچیده و بدون آن که شما متوجه شوید به کلاهبرداری و فیشینگ اقدام می کنند به همین دلیل شما باید آگاه باشید تا از بروز این گونه اتفاق ها جلوگیری کنید.

 

تفاوت کارتخوان تقبلی و اصل
ممکن است سودجویان دستگاه کارتخوان را شبیه به نسخه اصلی تولید کنند که در این صورت در دستگاه تقلبی به جای این که پول فقط از حساب شما کسر شود، اطلاعات شما نیز هک می شود و آن ها می توانند با روش های خودشان از کارت شما سواستفاده کنند. پس خوب است که با روش های تشخیص کارتخوان تقلبی از اصل آشنا شویم.

 

1. کارت بیش از حد در دستگاه کارتخوان فرو می رود
در کارتخوان اصل زمانی که کارت را وارد می کنید حدود دو انگشت از کارتخوان بیرون می ماند اما در کارتخوان های تقلبی کارت بیشتر از حد معمولی در کارتخوان فرو می رود. همچنین شما نباید رمز و اطلاعات خود را به دیگران نسپارید.

 

2. زبانه های دستگاه گشاد هستند
زبانه کنار پوز در دستگاه های جعلی به عنوان نگهدارنده طراحی شده اند و به اندازه یک بند انگشت گشادتر است ولی در دستگاه های اصلی این زبانه کمتر از یک بند انگشت می باشد. اگر هنگام خرید دستگاه پوز چنین موردی را مشاهده کردید، از خرید منصرف شوید و به سازمان های مربوطه اطلاع دهید.

 

3. صفحه کلید سفت و سخت
هنگام استفاده از دستگاه کارتخوان متوجه شده اید که دکمه های آن نرم هستند و شما رمز کارت را به راحتی وارد می کنید. اما در کارتخوان های جعلی این گونه نیست، و دکمه ها چنین ویژگی و قابلیتی ندارند و کارتخوان صرفا جهت خواندن اطلاعات پنهان کارت طراحی شده اند و با رمزی که شما در اختیارشان قرار می دهید، می توانند کارت جدیدی مانند کارت شما صادر کنند و از اطلاعات آن سواستفاده کنند. بدین ترتیب هیچ وقت رمز کارت خود را در اختیار صاحب دستگاه پوز قرار ندهید و همیشه رمز را خودتان وارد کنید.

 

دستگاه پوز جعلی می تواند اطلاعات کارت شما را بخواند و در حافظه خود ذخیره کند و اگر به سیستمی متصل باشد آن را منتقل کند. زمانی که شما رمز کارت خود را به صاحب دستگاه می گویید، او به صورت نمایشی اعداد را وارد می کند اما رمز کارت را به حافظه خود می سپارد و بعد از خروج شما از محل، کارت شما را با دستگاه های مربوطه می سازد و با رمز و اطلاعات کارت شما شروع به سواستفاده می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: کپی‌برداری از محتوای شرکت توسعه کارت ویرا پیگرد قانونی دارد