امنیت دستگاه خودپرداز چگونه تامین می شود؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و کاهش استفاده از پول نقد راه دزدی نقدی را برای سارقان بسته است. راه های دسترسی ما به حساب بانکی و پول های بانکی از طریق خودپرداز است و تنها راه دریافت پول نقد از دستگاه های خودپرداز است و این باعث می شود تا سارقان به سواستفاده از عابر بانک روی بیاورند.

 

سواستفاده از دستگاه های خودپرداز به چند روش است:
1. سرقت کامل دستگاه های خودپرداز برای دزدیدن پول درون دستگاه
2. مشاهده رفتار کاربران خودپرداز برای به دست آوردن اطلاعات کارت
3. هک دستگاه خودپرداز و نصب برنامه های مخرب

 

البته سرقت دستگاه های خودپرداز امری غیر معقول است زیرا دستگاه های جدید به دوربین داخلی و GPS مجهز هستند و وزن آن ها بالای نیم تن است و از طرفی احتمال نقدینگی آن ها در ساعات پایانی شب که احتمال دزدی است بسیار کم است.

احتمال سرقت در روش دوم بیشتر است و با افزایش آگاهی و نحوه محافظت از اطلاعات کارت بانکی می توان با آن مقابله کرد تا از دزدیده شدن اطلاعات بانکی در امان باشیم.

چگونه اطلاعات ما دزدیده می شود؟
سارقان دوربین های کوچکی را روی دستگاه خودپرداز نصب می کنند و برای طبیعی جلوه دادن آن را در پنل های پلاستیکی پنهان می کنند و اطلاعات کارت شما مانند شماره کارت، تاریخ انقضا، نام صاحب کارت، CVV2 و حتی رمز را به سرقت می برند. از اطلاعات به دست آمده به شیوه های مختلف سواستفاده می کنند و یا این اطلاعات را به هکرها می فروشند. هکرها با این اطلاعات کارت های جعلی ساخته و از آن برای کلاهبرداری استفاده می کنند.
اگر این دوربین های حراراتی را در زاویه مناسب قرار دهند، امکان مشاهده تمام چهار رقم PIN وجود دارد. این دوربین حرارتی می تواند پین ها را با شناسایی کلیدهایی که توسط کاربر فشرده و گرم شده است، ثبت کند.

 

روش های مختلف هک دستگاه های خودپرداز
برای هک دستگاه های خودپرداز روش های مختلفی وجود دارد. پورت های USB که برای بروزرسانی  دستگاه های خودپرداز استفاده می شود با استفاده از روکش خودپرداز پنهان شده است. هکرها این درگاه ها را پیدا می کنند و برنامه های مخرب را روی دستگاه عابربانک نصب می کنند که باعث می شود بتوانند بدون هک و بدون استفاده از کارت، وجه نقد دستگاه را برداشت کنند و یا از راه دور دستگاه را کنترل کنند.

 

متوقف کردن ارتباط بین دستگاه های خودپرداز و بانک یکی دیگر از روش های حمله به ATM است. سارقین هکر، کارت و اطلاعات حساب کاربری را جمع آوری می کنند یا نرم افزارهای مخرب و کنترل از راه دور نصب می کنند. اسکیمر ها، Cobalt و حملات Jackpotting  از جمله ابزارهای الکترونیکی و بدافزارهایی هستند که می توان به آن اشاره کرد.

 

در سال های گذشته، سرقتی به نام «جعبه سیاه» وجود داشت که با سوراخ پوشش دستگاه خودپرداز، کابل رابط بین کامپیوتر خودپرداز و دستگاه پرداخت پول قطع می شد و هکر با اتصال کامپیوتر دیگر به کنترل کننده‌های پرداخت پول، پول های نقد درون دستگاه خودپرداز را تخلیه می کرد.

روش های امنیتی برای حفظ اطلاعات کارت
1. از کارت با چیپ فعال که از بانک دریافت کرده اید استفاده کنید تا بانک امنیت کارت را تضمین کند.
2. از وسیله های مشکوکی که در اطراف دستگاه خودپرداز می بینید استفاده نکنید.
3. مراقب باشید تا افراد کنار شما با نگاه کردن به کارت شما اطلاعات را دریافت نکنند.
4. برای وارد کردن پین در صفحه کلید آن را بپوشانید تا افراد آن را نبینند.
5. در صورتی که پین را درست وارد می کنید اما تراکنشی انجام نمی شود بلافاصله با بانک صادرکننده کارت تماس بگیرید.

 

تکنولوژی چگونه از استفاده از دستگاه های خودپرداز را امن تر می کند؟
بین متخصصین امنیت و مجرمان همیشه رقابت وجود دارد و همیشه در حال پیشرفت هستند. کاربرها نیز روش های امنیتی پیشرفته را برای حفظ اطلاعات کاربری خواستار هستند. بانک ها نیز پیوسته در تلاش هستند تا اقدامات امنیتی را بهبود بخشند.
احراز هویت دو عاملی مانند بیومیوتیک مانند اثر انگشت و شناسایی چهره برای خودپردازها از جمله روش های امنیتی است که می توان به آن اشاره کرد که در آینده به قابلیت های خودپرداز اضافه می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: کپی‌برداری از محتوای شرکت توسعه کارت ویرا پیگرد قانونی دارد