چطور از دستگاه کارتخوان نگهداری کنیم؟

نگهداری و مراقبت از دستگاه کارتخوان، باعث افزایش طول عمر دستگاه می شود. آگاهی از این که چطور از این وسیله نگهداری کنیم یکی از ارکان مهم استفاده از آن است. رعایت این نکته ها منجر به عملکرد بهتر و پیشگیری از هزینه های تعمیرات و نگهداری می شود.

1. دستگاه را چک کنید
هنگام تحویل گرفتن دستگاه از سالم بودن تمامی قطعات و کارکرد درست آن اطمینان حاصل کنید.

 

2. در دستگاه کنجکاوی نکنید
دستگاه های کارتخوان به شبکه مالی کل کشور متصل می باشند و از امنیت بالایی برخوردار هستند. این دستگاه ها شبیه یک سیستم کامپیوتری کوچک هستند که اطلاعات مهمی دارند. از این رو دستکاری یا باز کردن پیچ های آن ممکن است باعث قفل شدن دستگاه شود.

 

3. از دستگاه کارتخوان خود خیلی مراقبت کنید
این دستگاه ها بسیار حساس هستند به همین دلیل حتی ضربه های کوچک می تواند باعث قفل شدن دستگاه شود. دستگاه را در جای مناسب قرار دهید تا آسیب و ضربه به دستگاه وارد نشود.

 

4. چطور هد مغناطیسی را تمیز کنیم؟
هد مغناطیسی وظیفه خواندن اطلاعات بانکی را زمانی که کارت را روی نوار سیاه رنگ می کشید بر عهده دارد. این هدها حساس هستند و دارای عمر مفیدی نیز هستند. بنابراین گرد و غبار یا کثیفی ممکن است باعث ایجاد اختلال در عملکرد آن شود.

– در این قسمت از وارد کردن کارت های غیربانکی و سایر اشیا جدا خودداری کنید.

– بهتر است یک پد یا دستمال مرطوب را به الکل آغشته کنید، دور یک کارت بپیچید و بعد آن را در قسمت مربوط به کشیدن کارت وارد کنید تا قسمت هد مغناطیسی تمیز شود. شما می توانید ماهی یک بار این کار را انجام دهید.

– با این روش آلودگی هایی که ممکن است در قسمت هد باشد از بین می رود.  بهتر است این کار را زمانی که دستگاه خاموش است انجام دهید تا به دستگاه آسیب وارد نشود.


5. از باطری چگونه نگهداری کنیم؟
معمولا دستگاه های کارتخوان دو باطری دارند. یک باطری در قسمت داخلی دستگاه هست که جریان الکتریکی قطعات را تامین می کند. این باطری قابل مشاهده نیست و تعمیرکاران هنگام تعمیر دستگاه به آن دسترسی دارند.

روش ها مراقبت از باتری
دستگاه های کارتخوان بیشتر از باطری های لیتیوم یونی استفاده می کنند. بنابراین به شارژ و دشارژ کامل نیاز ندارد، ولی بهتر است این موارد را رعایت کنید:

– به مدت یک الی دو ساعت دستگاه را شارژ کنید.

– زمانی که دستگاه پوز را تحویل گرفتید، آن را به صورت کامل شارژ کنید و مدت زمان نگهداری شارژ را اندازه بگیرید تا از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید.

– دستگاه را قبل از رسیدن به شارژ 15 درصد شارژ نکنید.

– از شارژهای با مشخصات 9V-1A و 9V-2A برای شارژ کردن دستگاه استفاده کنید. استفاده از شارژر نامناسب باعث آسیب رسی به دستگاه می گردد.

– همیشه دستگاه را روشن نگذارید، حداکثر زمان خاموشی برای دستگاه های پوز 180 دقیقه و حداقل 5 دقیقه می باشد.

– زمانی که دستگاه در حال روشن شدن یا بالا آمدن نرم افزار است، به هیچ وجه باطری را از دستگاه خارج نکنید.

– هنگام وصل کردن کابل شارژ مراقب باشید، سوکت شارژ قطعه ای حساس می باشد. مراقب باشید با وارد کردن اشتباه کابل یا اشتباه جا زدن سوکت، به آن صدمه نزنید.

 

6- از محل سیم کارت مراقبت کنید
بسته به نوع کارتخوان، دستگاه می توانید دارای یک یا چند جای سیم کارت باشد و مکان قرار گیری سیم کارت در زیر باطری می باشد. روش های نگهداری و مراقبت از محل سیم کارت:

– سیم کارت را در محل خود قرار دهید و بگذارید خشاب به صورت کامل بسته شود.
– به محل نصب سیم کارت فشار وارد نکنید.
– دستگاه را در محل هایی که دارای آلودگی، گرد و غبار، مایعات و روغن هستند قرار ندهید.
– زمانی که دست هایتان خیس یا روغنی است با دستگاه کار نکنید.
– سیم کارت را در اندازه نانو و میکرو برش ندهید، محل سیم کارت به اندازه معمولی سیم کارت های معمولی تعبیه شده است.


7. مراقبت از محل رول کاغذ
این قسمت وظیفه چاپ رسیدها را برعهده دارد و به مراقبت نیاز دارد تا عملکرد دستگاه دچار مشکل نشود زیرا وجود مشکل در این قسمت، عملکرد دستگاه را تحت تاثیر قرار می دهد. چند نکته در مورد مراقبت از محل رول کاغذ:

– سعی کنید گرد و غبار یا دیگر آلودگی ها وارد قسمت محل رول نشود.
– هر چند وقت یک بار با استفاده از فشار باد ملایم یا یک دستمال آغشته به الکل این قسمت را تمیز کنید تا اگر بر روی آن گرد و غبار یا پودر جدا شده ازپرینتر نشسته است، باعث اختلال دستگاه نشود.
– به ضخامت کاغذ و رنگ چاپ توجه کنید زیرا در برخی از دستگاه ها استفاده از رول کاغذهای با رنگ چاپ آبی به علت ضخامت بیشترشان، هرگز توصیه نمی گردد.

 

8. نکته های پایانی برای نگهداری از دستگاه کارتخوان
– از ورود آب به دستگاه جدا خودداری کنید.
– اگر از دستگاه استفاده نمی کنید، آن را در مکانی خیلی سرد رها نکنید یا به مدت زمان طولانی خاموش نگذارید.
– اگر دستگاه در محیط سر خاموش مانده است، آن را در یک محیط گرم (18 تا 25 درجه سانتی گراد) بگذارید تا دمای قطعات با محیط یکی شود و سپس دستگاه را روشن کنید.
– دستگاه را زیر تابش نور مستقیم خورشید قرار ندهید تا به صفحه نمایش آسیب بزند.
– به افراد بی تجربه اجازه ندهید تا تنظیمات دستگاه را تغییر دهند.
– در صورتی که پیام های غیر عادی بر روی دستگاه مشاهده کردید، با تعمیرکار یا نماینده تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: کپی‌برداری از محتوای شرکت توسعه کارت ویرا پیگرد قانونی دارد